Ik geloof dat ik de enige Nederlander ben die in juni naar Spanje is gefietst. Er zou op 27 juni vanaf de Spaanse grens een fietsbus terug naar Nederland rijden. Maar dit jaar niet. Te weinig deelnemers, neem ik aan. Er rijdt wel een bus vanaf Avignon. In principe is het vanaf hier tweeënhalf uur met de trein naar Portbou. Vanaf daar vier tot vijf uur naar Avignon. Vandaar zestienenhalf uur naar Utrecht. Helaas zijn er werkzaamheden aan het spoor tussen Girona en Figueres. De Renfe zet bussen in, maar de voorwaarden waaronder ze mijn fiets zouden willen meenemen zijn vaag, inclusief een vetorecht van de buschauffeur. Gewoon die 40 kilometer van Girona naar Figueres fietsen is ook geen optie. 37 graden is het morgen. Wel rugwind, maar ook omhoog. Allerlei fietswebsites bekeken. Fietsen bij 30 graden en hoger? Geen probleem. Vertrek vroeg. Doe rustig aan. Doe dit, doe dat niet. Maar ik weet hoe ik me vorige week vlak voor Figueres voelde.
Man (65) rijdt naar Spanje tijdens een hittegolf.


