Auto, trein en bus. Terug naar huis

Ik geloof dat ik de enige Nederlander ben die in juni naar Spanje is gefietst. Er zou op 27 juni vanaf de Spaanse grens een fietsbus terug naar Nederland rijden. Maar dit jaar niet. Te weinig deelnemers, neem ik aan. Er rijdt wel een bus vanaf Avignon. In principe is het vanaf hier tweeënhalf uur met de trein naar Portbou. Vanaf daar vier tot vijf uur naar Avignon. Vandaar zestienenhalf uur naar Utrecht. Helaas zijn er werkzaamheden aan het spoor tussen Girona en Figueres. De Renfe zet bussen in, maar de voorwaarden waaronder ze mijn fiets zouden willen meenemen zijn vaag, inclusief een vetorecht van de buschauffeur. Gewoon die 40 kilometer van Girona naar Figueres fietsen is ook geen optie. 37 graden is het morgen. Wel rugwind, maar ook omhoog. Allerlei fietswebsites bekeken. Fietsen bij 30 graden en hoger? Geen probleem. Vertrek vroeg. Doe rustig aan. Doe dit, doe dat niet. Maar ik weet hoe ik me vorige week vlak voor Figueres voelde.

Man (65) rijdt naar Spanje tijdens een hittegolf.

Lees verder

De schillen en de dozen. Voorbereiden op de terugreis

Verfrommelde blikjes tussen het gras. Verbleekte papieren zakken. Glinsterende plasticsnippers. Tissues. Bergen afval (fastfood, supermarktverpakkingen) op picknickplaatsen zonder prullenbakken. Ik ben thuis een brave afvalscheider, papier, plastic (hard en zacht), glas, gft, batterijen, elektronica, en dat ben ik onderweg ook. Van de anderhalve kilo (echt!) proteïne- en energierepen ben ik onderweg maar één snippertje van de verpakking verloren. In Lyon moet het flesje ontsmettende handgel uit mijn stuurtas zijn gevallen, maar dat was in ieder binnen de bebouwde kom en niet op de fietspaden langs het kanaal of door het bos.

Lees verder

Regendouches en cupjes in het Ikea-interieur. Dag 20: Terugkijken in Santa Coloma

Slapen in een AirBnB is slapen in een Ikea-catalogus. Van Porto tot Sankt Vith, van Zagreb tot de Algarve, het Ikea-logo is overal. Op het bed, op de bank, de tafel en de stoelen, op de lampen, de koelkast, de kookplaat, het bestek en de bodem van de glazen. Ikea. Het is ook wel heel makkelijk, alles van Ikea als je een AirBnB begint. Voor gasten is het een ander verhaal, als je accommodatie in Stockholm er hetzelfde uitziet als in Nîmes. Je weet wat je krijgt, maar het is ook saai en een beetje gemakzuchtig van de host. De doorsnee-AirBnB-ganger zal het niet eens opvallen, of het misschien zelfs op prijs stellen, de Ikea-AirBnB-look.

Lees verder