50 jaar Apple: De dag dat Steve Jobs mij ontsloeg

(Column van 6 oktober 2011 op MacFan.nl, zonder links)

De dag dat Steve Jobs mij ontsloeg

Ik haat het om gelijk te krijgen. Mijn laatste column van 2010 was een klassieke lijst met voorspellingen voor 2011. Als laatste punt had ik het overlijden van Steve Jobs staan. Aan gevolgen van zijn ziekte of – heel wild – als John Lennon door toedoen van een verwarde fan. Even werd ik duizelig toen ik twee berichten tegelijk las. Een schietincident in Cupertino. Steve Jobs overleden. Nee, ik ben niet paranormaal begaafd, het was wel heel erg duidelijk dat Steve Jobs geen tachtig zou worden.

Op Twitter gebeurde op 6 oktober wat er altijd gebeurt als er iets van belang gebeurt. Tweets dat Jobs dood was. Retweets van tweets dat Jobs dood was. Tweets met links naar sites. Retweets van links naar sites. Mensen die *huilt* twitteren, een metaforische opmerking. En daarna kwamen de tweets dat iedereen die over Jobs twitterde gestoord was, dat hij Jezus niet was en wat ze zouden doen als Nelson Mandela overleed, #manmanman. Ik ga de comments op GeenStijl.nl niet eens lezen.

De dood van Steve Jobs gaat ook maar mee in de waan van de dag, zoals de tweehonderd bedpartners van de televisiepresentator, de Marokkaanse acteur die een Gouden Kalf won en de politicus die ‘Doe normaal, man’ tegen de minister-president zei, maar als de storm naar het zoveelste glas water is doorgetrokken blijft het feit dat Steve Jobs een bijzonder man was.

Binnenkort verschijnt zijn geautoriseerde biografie. Eigenlijk ongeautoriseerd, want hij heeft de schrijver volledig de vrije hand gegeven. Dat is bijzonder, omdat Jobs meer op zijn privacy was gesteld dan Greta Garbo. Desondanks weten we al dat hij de zoon is van een Syrische student en Amerikaanse studente en afgestaan aan het Armeens echtpaar Jobs (oorspronkelijk Hagopian), waarna zijn biologische ouders alsnog trouwden, dat hij liever geen meubels had dan meubels die hem niet aanstonden en dat er maanden in huize Jobs is nagedacht over welk merk wasmachine er moest komen. Extreem perfectionisme.

Lees verder

Digitaal schrijven: Saven in tijden van de cloud (3/6)

De schrijver is een invalide: hij is God in het diepst van zijn gedachten, maar gevangen in zijn schepping. Iedereen die wel eens een blogpost, interview of verhaal is kwijtgeraakt weet wat ik bedoel. Hoe zoet of zuur de foutmelding ook is: je hebt een uur, een dag werk verloren. Of, wanneer de harde schijf er ratelend mee ophoudt, een week. En als je huis afbrandt of is leeggeroofd: alles. Het overkwam Ronald Giphart, die zijn notebook met een roman in wording gestolen zag, inclusief zijn opschrijfboekjes met aantekeningen.

De tijden zijn veranderd. Werk kwijtraken is de laatste jaren zelden een kwestie van overmacht. De voortschrijdende techniek maakt back-ups goedkoop en eenvoudig om te maken. Je verdient geen medelijden meer voor verloren werk. Lees verder

Digitaal schrijven: Van Pages tot Scrivener (2/6)

Buiten de vrouw die PowerPoint als dtp-programma gebruikte ben ik nooit een zonderlinger persoon tegengekomen dan de man die Quark Xpress als tekstverwerker gebruikte. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Niet dat ik recht van spreken heb: in een wereld van MacWrite en MS Word gebruikte ik stug eerst MS Works, daarna ClarisWorks en WordPerfect Mac 3.0a. Je gebruikt wat je gewend bent en wat je prettig vindt.

OS X dwong me over te stappen op MS Word. Het monster met honderden menu’s, tientallen werkbalken en een miljoenmiljard mogelijkheden die je zelden nodig hebt en die sowieso na elke update onvindbaar zijn. Maar ja, negentig procent van de wereld werkt met Word en 99 procent van mijn opdrachtgevers wil .doc achter een bestandsnaam. Het is een krachtig programma, maar om alles eruit te halen ben je even bezig. Precies wat je als schrijver nodig hebt, zoveel mogelijk afleiding om niets te hoeven doen. Lees verder